کد مطلب:1623 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:272

دستور کشتن شتر


2605- اگـر بـخـواهند شتر را بكشند كه بعد از جان دادن پاك و حلال باشد , باید با شرایطی كه برای سر بـریـدن حـیـوانـات گـفته شد , كارد یا چیز دیگری را كه از آهن و برنده باشد , در گودی بین گردن و سینه اش فرو كنند.



و بـهـتر آن است كه شتر در این حال ایستاده باشد , ولی اگر در حالی كه زانوها را به زمین زده , یا به پهلو خوابیده و رو به قبله است , كارد را روی گودی گردنش فرو كنند اشكال ندارد.



2606- اگـر بـه جای این كه كارد در گودی گردن شتر فرو كنند سر آن را ببرند , یا گوسفند و گاو و مانند اینها را مثل شتر كارد در گودی گردنشان فرو كنند گوشت آنها حرام و بدن آنها نجس است .



ولـی اگر چهار رگ شتر را ببرند , و تا زنده است به دستوری كه گفته شد كارد در گودی گردنش فرو كـنـند گوشت آن حلال و بدن آن پاك است و نیز اگر گارد در گودی گردن گاو یا گوسفند و مانند اینها فرو كنند و تا زنده است سر آن را ببرند حلال و پاك می باشد.



2607- اگر حیوانی سركش شود و نتوانند آن را به دستوری كه در شرع معین شده بكشند , یا مثلا در چاه بیفتد و احتمال بدهند كه در آنجا بمیرد و كشتن آن به دستور گذشته ممكن نباشد , هر جای بدنش را كه زخـم بـزنـنـد و در اثر زخم جان بدهد حلال می شود و رو به قبله بودن آن لازم نیست ولی باید شرطهای دیگری را كه برای سر بریدن حیوانات گفته شد دارا باشد.